Jyväskylän kaikissa peruskouluissa pitäisi kokeilla samaan aikaan kännykätöntä kuukautta. Tämä on mahdollista vanhempien luvalla. Kokeilu pitäisi tehdä yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa. Näin saataisiin myös tutkittua tietoa vaikutuksista.
Kännykät kouluissa -keskustelu käytiin jo neljä vuotta sitten. Opetushallitus pitää älypuhelimia tulevaisuustaitona, eikä oppilailta voi kieltää omia kännyköitä koulussa. OPH:n mukaan järjestyssäännöissä voidaan kieltää mobiililaitteen opetusta tai oppimista häiritsevä käyttö oppitunnilla. Ohjeita ei anneta, miten asia käytännössä varmistetaan.
Alakoulussa kännykät ja niiden käyttö saadaan pidettyä kohtuudessa. Yläkoulussa joidenkin ryhmien osalta se on mahdotonta. Jokaisen vanhemman ja Opetushallituksen virkamiehen pitäisi päästä / joutua päiväksi yläkouluun ja nähdä koulusirkuksen todellisuus.
Opettajilta on viety kaikki keinot estää häiritsevä kännykän käyttö tunnilla. Kädessä olevaa kännykkää ei voi ottaa pois. Opettajan ainoaksi keinoksi jää pyyntö oppilaalle lopettaa kännykän käyttö. Tähän opettajat ovat väsyneitä. Jokainen murrosikäisen vanhempi tietää, miten tehokkaita tällaiset pyynnöt ovat. Vaikka pyyntö tehoaisikin, niin vaikutus kännykän käyttöön on lyhyt.
Kännykättömän kuukauden aikana kännykkä olisi käytössä vain opettajan harkitsemiin opetustilanteisiin liittyen. Tällöinkin parasta olisi, jos voitaisiin käyttää esimerkiksi koulun tabletteja. Välitunneilla tai muuten kännykkää ei saisi käyttää.
Lasten ylivilkkaus- ja keskittymishäiriöt sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen häiriöt ovat lisääntyneet. Nuorten peliriippuvaisten todellista määrää ei edes tiedetä. Monet lastenpsykiatrit ovat jo alkaneet kannattaa Ranskan mallia, jossa henkilökohtaisia älypuhelimia ei sallita koulupäivän aikana.
Älypuhelimen viihdekäyttö peruskoulussa on jatkuva ja todellinen ongelma. Tähän pitäisi myös poliittisten päättäjien herätä.