Parkkimaksut tappavat keskustan

mennessä maalis 27, 2021#kaupunkisuunnittelu0 Kommenttia

Kallista parkkeeraamista

Pysäköin keskustan parkkihallissa 1 tunti 8 minuuttia. Maksu oli 3 euroa. Ohjaava vaikutus pois keskustasta on vahva.

Vielä reilu kuukausi sitten parkkimaksu samassa parkkihallissa oli 1,50 euroa ensimmäinen tunti ja tämän jälkeen euron tunti. Nyt kaksi ensimmäistä tuntia maksaa euron puolelta tunnilta. Sen jälkeen maksu on entinen eli euron tunti kello 18.00 asti. Niinpä jokainen pysäköintikerta päivällä keskustassa maksaa 0,50 -1,50 euroa enemmän kuin ennen. Harvemmin 30 minuutissa ehtii tehdä mitään.

Keskustan parkkimaksuja verrataan automarkettien parkkeeraamiseen

Parkkimaksuja aina perustellaan vertailulla muihin kaupunkeihin. Jyväskyläläisenä en kuitenkaan vertaile hintoja Tampereen tai Helsingin pysäköintimaksuihin, vaan automarkettialueisiin. Niissä pysäköinti on ilmaista.

Käydessäni muissa kaupungeissa en vertaile tai mieti pysäköintimaksuja. Tärkeintä on käytännöllisyys. Sen sijaan kotikaupungissa ja useammin asioidessa kiinnostaa parkkimaksujen suuruus.

Jyväskylä on valitettavan hajanainen kaupunkirakenteeltaan. Se on vuosikymmenien tulos. Osin myös maantieteellisistä seikoista, kuten järvistä, johtuvaa. Hajanaisuuden vuoksi on pitkät matkat keskustaan. Mustalammelta tulee 7, Hupelista 9 ja Tikkakoskelta jo yli 20 kilometriä keskustaan.

Ostoksille tai kirjastoon mennessä on helpompi käyttää julkisia tai polkupyörää. Muulloin on monesti ajallisesti tai muuten ainoa käytännöllinen tapa henkilöauto. Tämä, vaikka kuinka haluaisi olla ekologinen.

Neljä euroa kahdelta ensimmäiseltä tunnilta on jo merkittävä lisäkustannus asiointikertaan keskustassa. Pääkirjastossa käynnillekin tulee helposti tämä neljän euron maksu. Edellisen kerran pysäköintimaksut nousivat 10.2.2020, ja niihin olin jo tottunut. Nyt parkkimaksu laittoi miettimään muita vaihtoehtoja.

Menestyykö keskusta ilman autoilijoita?

Jyväskylän keskustan visioidaan vuonna 2030 olevan ”Ylivoimainen ajanvieton ja erikoiskaupan keskus.”. Onnistuuko tämä ilman autoilevia asiakkaita?