Hippos-valitus_Hallinto-oikeus_FINAL_Julkinen.pdf – Google Drive
===============================================================================================
Jyväskylän kaupunginvaltuusto päätti syyskuun lopussa yli 210 miljoonan euron Hippos-kokonaisuudesta. Nyt Hippoksen yritysrakenteen ja 155 miljoonan euron leasingrahoituksen salaamisesta on tehty valitus hallinto-oikeuteen.
Päättäjiltä on lisäksi salattu Hippoksen 10 yhtiön osakas- ja yhtiösopimukset, todetaan valituksessa. Yhtiöistä kahta ei ole yhtiörakennekaavioissa, vaikka ne mainitaan esittelyteksteissä. Näiden osalta on epäselvää, onko kyse virheestä vai jostakin muusta.
Kaupunki antaa 155 milj. euron takauksen ilman mitään tietoa valtuutetuille
Jääurheilu- ja liikuntakeskus rahoitetaan 155 miljoonan euron leasingrahoituksella, jonka rahoitussopimus on salattu päättäjiltä. Valtuutetuille ei kerrota edes rahoituksen maksueriä tms. tietoa, jolla arvioida leasingin hyvyyttä. Kuitenkin kaupunki sitoutuu antamaan operoivalle yhtiölle riittävän taloudellisen tuen, jotta yhtiö selviää leasingvelvoitteistaan. Esittelyteksteissä korostetaan, ettei kyse ole takaussitoumuksesta. Käytännössä nimikikkailu ei muuta asiaa.
Valituksessa ihmetellään myös ALY-merkinnällä eli asuin- ja liikehuoneistoille kaavoitetun alueen myynnistä saatavaa 4,8 miljoonaa euroa. Missään päätösasiakirjoissa ei ole kiinteistötunnusta tai muuta yksilöivää tietoa, mitä maa-aluetta kaupunki on myymässä. Mitään perusteluja hinta-arviolle ei anneta.
Yritysrakenne on monimutkainen ja sekava vyyhti
Valituksessa Hipposkeskus-hankkeen yrityshimmeliä pidetään monimutkaisena vyyhtinä ilman tietoa osakas- ja yhtiösopimuksista tai edunsaajista. Tällöin ei voida tietää esteellisyyksistä ja jääviyksistä. Hankkeessa on valituksen mukaan luotu mestarillisella tavalla äärimmäisen monimutkainen yritysrypäs- ja rahoitusmalli. Valittajan mukaan Jyväskylän kaupunki itse asiassa vuokraa itse itseltään 211 miljoonan euron liikuntatilat, joista merkittävä osa on rakennettu leasingrahoituksella.
Hippos-päätös edistää rakenteellista korruptiota lainvastaisuuksillaan
Jyväskylän valtuuston 30.9.2024 päätös on valituksen mukaan hallintolain, julkisuuslain, kuntalain, EU:n hankintadirektiivin ja hankintalain vastainen. Jääviyksiä ja esteellisyyksiä ei pysty arvioimaan salaamisten vuoksi. Päätöstä vaaditaan kumottavaksi ja asetettavaksi toimeenpanokieltoon.
Korpivaarasta Hippos-himmeli vie rahat kaupungin palveluilta
Valittajana on Jyväskylän varavaltuutettu Päivi Korpivaara (Kesk), joka kuvailee päätöstä pää puskassa tehtynä taloudellisena katastrofina. Kaupunkia sitovat taloudelliset sopimusvelvoitteet vievät käyttötalousrahat kouluilta, kirjastoilta ja muilta palveluilta.
Kuva: Hippos-hankkeen yrityshimmeli
Linkki kuvaan: https://1drv.ms/i/c/766b7023c46fe8f8/ETCx_Nok5GJHnNX5K-EPc4YB3xDG6a0z-b6qA-Pg-kK7lA?e=7SUmkE
Osaamiskeskus ei kiinnosta yrityksiä
Korpivaara näkee, että Hippos-alueesta on aika ajanut ohi. Hippos on kaukana keskustasta ja vaikeasti saavutettava, joten se ei ole vetovoimainen. Osaamiskeskukseen on tulossa liiketiloina vain kahvila/ravintola ja JYPin fanikauppa. Julkisia toimijoita ovat kaupungin tilapalvelut, Jyväskylän ammattikorkeakoulu (kaupungin omistus 90 %) ja KIHU – Huippu-urheilun instituutti. Jamkilla on Dynamosta pitkät vuokrasopimukset , joiden purkaminen tuo sopimussakkoja. KIHUn muuttamista kaupunki motivoi 37.000 euron korotuksella vuosiavustukseen.
Hippos-alueen aika on ohi
Korpivaaran mielestä Hippos pitäisi rakentaa kaupungin investointina ja lainalla keskustaan, rautatien päälle Lutakon viereen. Tämä on myös Jyväskylän MAL-sopimuksen mukainen tavoite. Valtuuston 28.10.2024 hyväksymässä Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksessa valtion kanssa on ydinkeskustan ja Lutakon yhdistävän kansirakenteen rakentaminen. Rakentamalla Hippos ratakannelle saadaan yrityksiä kiinnostavaa toimisto- ja liiketilaa hyvillä liikenneyhteyksillä. Korpivaaran haaveissa on kiskojen hyödyntäminen lähijunaliikenteeseen vaikka yksityisten toimijoiden avulla automatisoiduilla vaunuilla. Tämä olisi kuin Tampereella, kaikki keskustaan ja raideliikenteellä paikalle.